Ishrana u proleće

Zima je iza nas. Proleće je doba kada se priroda budi. Duži dan sa više svetla i više sunca podstiču nas da probudimo i svoje telo, da izađemo u prirodu, više se krećemo, ali i da se drugačuje hranimo. Ishrana u proleće zaslužuje našu posebnu pažnju.

Ako smo iz zime poneli osećaj umora, tromosti ili višak kilograma, pravo je vreme da pokrenemo telo i pravilnom ishranom podstaknemo detoksikaciju organizma.

Kombinacija zdrave izbalansirane ishrane i prilagođene fizičke aktivnosti pomoći će nam da stvorimo balans u svom telu, što nam stvara dobar osećaj i povoljno se odražava na zdravlje celog organizma.

  • Potrebno je uvesti zdrav ritam obroka – to podstiče naš metabolizam i daje nam više energije.
  • Integralne žitarice kombinovane sa zdravim izvorom proteina su odličan izbor za doručak i obezbeđuju organizmu potrebnu energiju.
  • Iskoristiti bogatstvo svežeg i raznovrsnog povrća, naročito zeleniša ( mladi kupus, kelj, prokelj, brokoli, mladi luk, sremuš, zelena salata, blitva, zelje) jer se u njemu nalazi pravo bogatstvo vitamina, minerala i enzima.
  • Kao izvor proteina koristimo namirnice životinjskog porekla ( nemasno meso, riba, kiselo mleko i probiotske kulture, koziji proizvodi) kao i biljnog porekla ( tofu, sojino mleko, mleko raznih žitarica, mahunarke).

  • Što se tiče voća poželjno je jesti sezonsko voće. Takođe se preporučuje i južno voće kao i jabuke kojih ima preko cele godine. Prednost dati celom voću u odnosu na sokove, jer celo voće sadrži biljna vlakna koja nam daju osećaj sitosti, sprečavaju nagli skok šećera u krvi, povoljno deluju na probavu i na nivo holesterola i triglicerida u krvi. Svojim bogatim sastavom voće deluje kao antioksidans i sprečava starenje ćelija.
  • U ishrani je neophodno hladno ceđeno maslinovo ulje kao i druga hladno ceđena ulja – bogatog nutritivnog sastava ona povoljno deluju na krvni pritisak, smanjuju rizik od kardiovaskularnih bolesti, malignih i drugih oboljenja.
  • Orašasti plodovi i semenke ( bademi, lešnici, kikiriki, orasi, brazilski orah, orah makadamija, pekan orah, seme bundeve i suncokreta) dobar su izvor zdravih masti, vlakana, proteina, vitamina i minerala – smanjuju rizik od nastanka mnogih oboljenja i pozitivno deluju na kognitivne sposobnosti.

Proleće je vreme za detoksikaciju

  • Upotreba gline i nekih diuretskih čajeva ( kopriva, rastavić, maslačak) dovode do čišćenja organizma, oslobađajući ga od toksina, virusa, bakterija i štetnih produkata metabolizma.
  • Mnogi biljni čajevi deluju kao antioksidansi i doprinose detoksikaciji ( zeleni čaj, čaj od đumbira, sikavica, maslačak, list dunje).
  • Čaša tople vode sa jabukovim sirćetom ili limunom i medom odlična je za početak dana.

  • Napitak od neoljuštenog ovsa daje nam snagu i čisti naš organizam.
  • Neophodna je dovoljna količina vode – piti 2,5 do 3 litra vode dnevno raspoređeno preko celog dana.

Fizička aktivnost

Svakoga dana poklonimo sebi bar malo vremena za šetnju u prirodi ili neku fizičku aktivnost ( joga, pilates, vožnja bicikla, plivanje).

Fizička aktivnost, naročito na svežem vazduhu, pokreće ceo naš lokomotorni aparat, poboljšava disanje i snabdevanje organizma kiseonikom, održava fizičku vitalnost i kondiciju, opušta i deluje protiv stresa pa samim tim povoljno deluje i na naše mentalno zdravlje.

Nađite svoj razlog da iskoristite lepe prolećne dane i napravite neke promene koje će učiniti da se osećate bolje, snažnije, vitalnije, da razmišljate pozitivno i pronađete put do ličnog zadovoljstva.

Autor teksta: Dr. Danica Veljović

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *