Zdravlje u bojama duge

Leto još uvek traje i gde god se nalazite, sigurno ste okruženi šarenilom – u garderobi, gradskim pejzažama, na nekoj lepoj destinaciji u prirodi i, naravno, u hrani. Leto je pravo vreme da obogatimo ishranu jarkim i sočnim povrćem, voćem i zelenišem, jer to su prave vitaminske bombe koje nam daruje priroda. Duga na tanjiru je osnova našeg zdravlja i lepote. Danas ćemo vam otkriti kakvu korist za naš organizam ćemo dobiti od namirnica različitih boja.

Zašto treba da težimo raznobojnoj ishrani?

Tanjir ispunjen voćem i povrćem u svim bojama duge nije samo lep, već donosi i brojne benefite za zdravlje. Istraživanja pokazuju da je raznobojna ishrana najbolji način da obezbedite vašem organizmu neophodne mikroelemente. Dešava se da čak i pristalice zdravog načina života preteruju, na primer, samo sa zelenim namirnicama: koliko god je zeleno zdravo, voće i povrće drugih boja nije manje važno u izbalansiranoj ishrani.

Različite boje ukazuju na različite vrste hranljivih sastojaka. Namirnice dobijaju boje zahvaljujući pigmentima za koje su odgovorni određeni mikronutrijenti – vitamini, minerali i antioksidanti. Svaki od njih pomaže u lečenju različitih bolesti i igra svoju ulogu u održavanju imuniteta, metabolizma, kardivaskularnog i drugih sistema ljudskog organizma.

Crveno

Za crvenu boju namirnica zadužen je, pre svega, likopen – jedan od najaktivnijih aktioksidanata koji pomaže u borbi protiv nekoliko tipova raka, pomaže pravilnom funkcionisanju kardiovaskularnog i nervnog sistema, bori se protiv osteoporoze i smanjuje nivo glukoze u krvi. Najviše likopena ima u paradajzu, a zanimljivo je da se ovaj element bolje apsorbuje organizmom posle termičke obrade, nego iz svežeg povrća. Možda je u tome jedna od tajni dobrog zdravlja Italijana?

Ako želite crvenu boju na vašem tanjiru, uvrstite u ishranu crvene jabuke, cveklu, svo crveno bobičasto voće, crvenu papriku, paradajz, nar i lubenicu.

Žuto/narandžasto

Žuto/narandžasto voće i povrće sadrži antioksidante iz grupe karotenoida. Zahvaljujući beta-karotenu koji se pretvara u vitamin A, upotreba namirnica ovih boja doprinosi održavanju dobrog vida, pravilnom radu srca, podiže imunitet. Dokazano je i da su ovi fitonutrijenti efikasni u borbi sa određenim vrstama raka.

Citrusi, kao što su pomorandža i limun, ne samo da su dobar izvor vitamina A, već sadrže i vitamin C koji je najpoznaticiji antioksidant i bori se protiv starenja celog organizma. Takođe, narandžasto voće i povrće podržava zdravlje i mladi izgled kože, štiti je od negativnog dejstva okoline i hrani je iznutra. Zanimljivo je da iste namirnice ali različitih boja i nijansi sadrže različiti spektar fitonutrijenata. Zato, što više vrsta kajsija i bundeve uvrstite u svoj jelovnik, bolje ćete napuniti organizam esencijalnim mikronutrijentima.

U žuto i narandžasto povrće spadaju: kukuruz, bundeva, šargarepa i žute paprike, a u voće: kajsije, breskve, dinje, grejpfrut, limun, pomorandža, ananas i mandarine.

Zeleno

O koristi zelenog povrća i bilja većina vas je sigurno čulo. Biljke dobijaju zelenu boju zahvaljujući hlorofilu koji je najmoćniji nutrijent, odgovoran za dobar imunitet, zdravu crevnu floru i generalno za celokupno zdravlje organizma. Zelene namirnice doprinose čišćenju jetre, pomažu u borbi sa ćelijama raka, ubrzavaju zarastanje rana i povreda. Zeleniš je i odličan izvor proteina koji je lak za apsorbciju i koji održava zdravlje ćelija i tkiva.

Najzdravije iz ove grupe je povrće i bilje tamno zelene boje, kao što su: spanać, kelj, brokoli i začinsko bilje. Među ostalim namirnicama zelene boje su: zelene paprike, grašak, boranija, krastavac, celer, kupus, prokelj, tikvice, avokado, zelena jabuka, kivi, kao i sav zeleniš: peršun, mirođija, rukola, bosiljak, nana i drugo.

Plavo/ljubičasto

Namirnice ovih boja se ređe uključuju u jelovnik, međutim one sadrže grupu veoma zdravih nutrijenata – antocijanina koji su se odlično pokazali u borbi protiv mnogih bolesti i poremećaja normalnog funkcionisanja organizma. Zato nemojte da zaboravite da redovno jedete plavi patlidžan, crveni luk, ljubičasti kupus, šljive, kupine, borovnice i crno grožđe: oni su bogati antioksidantima koje štite ćelije od oštećenja, podržavaju vaš imunitet, lepotu i zdravlje.

Belo

Belo voće i povrće bogato je antioksidantom antoksatinom i kalijumom koji su izuzetno važni za zdravi rad srca i kardiovaskularnog sistema. Namirnice bele boje često se smatraju kao manje zdrave, međutim, i krompir i banane su važan deo zdravog i raznovrsnog jelovnika. Jedna od najzdravijih belih namirnica je karfiol koji ne samo pomaže da smanji upale u telu, već reguliše hormonski balans i normalizuje metabolizam. Pored navedenih namirnica, u belo povrće spadaju: beli i crni luk, pečurke, paškanat, bela rotkva i pasulj.

Priroda je stvorila sve neophodno da što duže sačuvamo naše zdravlje, lepotu i mladost.  Stručnjaci preporučuju da svakog dana jedete voće i povrće iz različitih “kolorističkih” grupa. Raznovrsna i raznobojna ishrana obezbediće našem telu sve neophodne mikroelemente.

Neka na vašem tanjiru uvek budu prisutne dugine boje!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *